Hogyan válaszd ki a könyved címét?
A könyv címének kiválasztása a legnagyobb szívás, amivel előbb-utóbb minden (wannabe) írónak szembesülnie kell.
Komolyan.
Olyan, mintha egyetlen mondattal kellene leírnod az egész könyved lényegét. Legyen frappáns. Legyen figyelemfelkeltő. Legyen tömény. Adja el a könyvet.
Agyrém.
Mégis sokan megcsinálták. De hogyan?
Hogyan lehet mindezt belezsúfolni egyetlen címbe?
Talán kevesen tudjátok, de szabadúszó szövegíróként is dolgozom. Blogokat, cikkeket, marketing szövegeket, termékleírásokat írok, és bizony sokszor én is szétizzadok három trikót, mire megtalálom a tökéletes címet. A cím ugyanis elad. Ezért kattintanak a bejegyzésre, ezért vásárolják meg a terméket, és ezért fogják levenni a könyvedet a polcról. És persze a borító miatt, de grafikai kérdésekben inkább a profikra bízom a döntést, mert az utolsó értékelhető rajzom - amire még Marika néni is bólogatott - oviban volt.
Mit néznek a vásárlók?
A legegyszerűbb, ha magadból indulsz ki. A neves szakik szerint ugyanis a vásárlók a következő pontokat veszik figyelembe egy könyv vételénél:
1. A könyv címe
2. A könyv borítója
3. A fülszövege
4. A szerzője
5. Maga a könyv szövege (az első oldal, vagy egy random kiválasztott részlet)
6. Az ára
A legjobb könyvcímek
Oké, tehát fontos a könyv címe, de mi jön ezután? Az ihlet. Ehhez pedig motiváló könyvcímek kellenek, amik beindítják a kreativitásodat. Nézzük a legjobbakat:
Különös címek:
A TOP 5-ben leginkább a furcsa címek dominálnak.
1. Philip K. Dick: Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal?
2. Harper Lee: Ne bántsátok a feketerigót!
3. Douglas Adams: Galaxis útikalauz stopposoknak
4. Lauren Weisberger: Az ördög Pradát visel
5. Mark Haddon: A kutya különös esete az éjszakában
New Age:
A jelenleg népszerű könyvek könnyen megjegyezhető, rövid címmel dolgoznak.
6. E. L. James: A szürke 50 árnyalata
7. Stephenie Meyer: Alkonyat
8. Paula Hawkins: A lány a vonaton
9. Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje (régebbi könyv, de a sorozat és a témája miatt újra felkapott)
10. Stieg Larsson: A tetovált lány
Személyes kedvencek:
Ezek pedig azok, amik (szerintem) ordítanak, hogy olvasd el őket.
1. David Wong: John meghal a végén
2. Milan Kundera: A lét elviselhetetlen könnyűsége
3. Ernest Hemingway: Akiért a harang szól
4. Ken Kesey Száll a kakukk fészkére
5. Passuth László: Esőisten siratja Mexikót
Ahogyan végignézel a listán, elég nehéz biztos receptet találni, igaz? Sajnos senki sem szarta meg a spanyol viaszt, hiszen akkor minden író ezt a sémát használná és mindenki egész nap olvasna. De ez nem jelenti azt, hogy te ne tudnál magadnak írni egy igazán ütős címet.
Hasznos tippek
Először sajnos el kell, hogy keserítselek. Az isteni szikra nem fog egyből jönni sőt, kemény lesz, mint egy Klicskó meccs. De a végén garantáltan kiütéssel győzöl.
1. Legyen informatív
Tudom, elcsépelt, de fordítsuk meg egy kicsit a dolgot! Képzeld el, hogy egy haverod/barátnőd kérdezi, olvastál-e valami jó könyvet mostanában. Te pedig bepróbálkozol, és elmondod a saját könyved címét. Ha meg kell kérdeznie, hogy miről szól, akkor valószínűleg nem jó címet választottál.
Persze Stephen King: Ragyogása sem tartalmaz túl sok infót, de egyetlen mondattal el lehet magyarázni, miért ez a címe. Így nevezik a kissrác szuperképességét, amivel telepatikus úton kommunikál másokkal.
Szóval vegyél elő egy lapot, és írd le 10 szóval, hogy mi az, ami a legjobban jellemzi a könyvedet. Vér? Gyilkosság? Szerelem? Bármilyen elcsépelt is legyen, írd le.
2. Könnyen megjegyezhető
K. Dick: Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal? könyvének címe egyáltalán nem könnyen megjegyezhető. De amikor '66-ban megjelent, már komoly neve volt a szakmában, és nagyon jól körülírta a munkásságát, a furcsa, kitekeredett, mégis zseniális gondolatait.
S. Meyer, vagy E.L. James egyszerű címekkel dolgozott. Az más kérdés, hogy a tartalom maga egy nagy kupac gőzölgő kutyaszarral sem ér fel, de amit eltanulhatsz tőlük, az a kiváló címadás. Az Alkonyatnak és A szürke 50-nek is könnyen megjegyezhető, mégis magával ragadó címe van.
Tehát elsősorban lehetőleg három szónál ne legyen több, és tartalmazzon egy kifejezést, ami a legjobban illik a könyvedre.
3. Értsd meg a célközönséged
Ha egy kisebb célcsoportnak írsz (mondjuk 15-18 éves tiniknek), akkor ne tegyél bele olyan szavakat, amiket nem érthetnek. A Kalandok a sparhelt mellett hiába jó kis könyv, ha nem találja meg az, akinek szánod. Ugyanígy egy 50+-os korosztály nehezen értelmezheti a Hesteg kertészet mindenkinek című olvasmányt.
Egy krimiben ezerszer elhangzott már a vér, a gyilkosság, és minden más közhely. Legyél kreatív. A lány vonaton például nagyon sejtelmes. Meg akarod tudni, ki ez a lány, miért ült a vonaton és mi történt ezután?
Tehát csigázd fel az olvasót, és húzd el előtte a mézes madzagot.
4. Tesztelj
Az A/B teszt lényege, hogy kiválasztod a két legesélyesebb címedet és megkérdezed az ismerőseidet, barátaidat, esetleg a rajongóidat. Akár Facebook-szavazást is indíthatsz, hiszen ez jó alkalom, hogy megmozgasd a táborod, lásd az érdeklődést és az aktivitást.
5. Nézz utána
A South Park sorozat, A Simpsonék már megcsinálták… című epizódjában Butters bármilyen gonosz dolgot eszel ki, Simpsonék már előtte megtették.
Ne legyél Butters.
Lehet bármilyen jó címed, ha egyszer már valaki eldurrantotta a patront, akkor újra kell gondolnod. Próbálj erre kreatív kihívásként tekinteni. Összességében órákat lehet bíbelődni azzal, hogy megtaláld a megfelelő címet, és ha tényleg jól akarod csinálni, el is fogsz tölteni ennyit.
6. Tanulj a saját hibádból
Saját példámból okulva az első és eddig egyetlen megjelent regényem, a Csonkok hullnak nem fogyott igazán jól. 3 év távlatából magán a stíluson is csiszolnék, a címet pedig elásnám és eltüntetném a netről.
A vidám, végletekig optimista könyv egyébként egy kannibál sorozatgyilkosról szól, aki a házasokat kényszeríti arra, hogy felfalják egymás testrészeit, és megöljék magukat.
Ha újraírnám, jelen pillanatban ezt a két címet tesztelném:
1.Falj fel!
2. Nyers, mint a...
Szóval, ha volt már bukásod, tanulj belőle, és ne kövesd el ugyanazt a hibát.
És lehetőleg vegyél egy vonalas füzetet és legalább három tollat, mert sokáig fog tartani, mire megtalálod az igazit.
Ha tetszett, likeold a Facebook-oldalamat, ahol még több hasonló bölcsességet találsz!
Neked is volt már gondod a címadással? Írd le bátran!